OFM bureau voor hoog gekwalificeerd interim management en consultancy Advisering bij het invoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen - ofm-groep

Advisering bij het invoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen - ofm-groep

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Advisering bij het invoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Wat doen wij

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ondernemen met aandacht voor de 3 P’s: people, planet & profit. Dit betekent dat u naast het streven naar winst (profit) ook rekening houdt met het effect van uw activiteiten op het milieu (planet) en dat u oog heeft voor menselijke aspecten binnen en buiten uw organisatie (people). MVO is direct verbonden met de kernactiviteiten van organisaties.

Steeds meer bedrijven zien in dat het loont om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Vandaag de dag staat bij veel Nederlandse bedrijven duurzaamheid hoog op de agenda. Uit onderzoek blijkt echter dat diezelfde bedrijven opvallend vaak de daad niet bij het woord voegen. Het is voor een bedrijf dan ook overweldigend wanneer het besef komt dat MVO iets is wat niet aan hen voorbij gaat. Waar moet er worden begonnen? Het gaat van het dubbelzijdig kopiëren, tot fairtrade koffie in de koffieautomaat, het mobiliteitsbeleid, meer vrouwen aan de top, duurzaam inkopen, en ga zo maar door. Dat is ook vaak de eerste uitdaging waar bedrijven voor staan: ik wil graag MVO intern op de kaart zetten, maar waar moeten we beginnen?


Welke vragen staan bij u open bij het invoeren van MVO?


En vervolgens ‘hoe pakken we het aan?’. Wat moet u doen en laten? Welke fases en te nemen stappen doen zich voor bij de implementatie van MVO in de bedrijfsstrategie? En dan hebben we het nog niet eens over de externe communicatie. In hoeverre treedt u als bedrijf naar buiten met het MVO-beleid? Kan het een bijdrage leveren aan de reputatie van een onderneming of deze juist schaden? Op welke manier kunnen bedrijven communiceren over het MVO-beleid, zodat het merkimago wordt versterkt? Dit zijn vragen waar de praktijk sterk mee worstelt wanneer MVO in het bedrijf op de kaart wordt gezet.

U wilt antwoord op uw vragen en praktische oplossingen


OFM ondersteunt bedrijven bij de implementatie van MVO door klanten, medewerkers en leveranciers bij het proces te betrekken en de prestaties van de organisatie duurzaam te verbeteren. Het doel is dat uw organisatie met de volledige bedrijfsvoering (scope van activiteiten)
gericht is op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), zoals verwoord in de ISO 26000 richtlijn. In deze download wordt uitgelegd wat maatschappelijk verantwoord ondernemen nu eigenlijk is.


Als hulpmiddel adviseren wij de MVO matrix te gebruiken. De MVO Matrix geeft u inzicht in waar uw organisatie staat ten aanzien van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daarnaast genereert de MVO Matrix een rapport over de gegevens die u heeft ingevoerd en een overzicht van de MVO doelen. Als laatste genereert de MVO Matrix ook een zelfverklaring.


Waarom Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?

  • De Nederlandse Rijksoverheid is vanaf begin 2010 als overheids organisatie in geleidelijke schaal aan het overgaan tot 100% duurzaam inkopen. Bedrijven en organisaties die met of voor de overheid werken, zullen zich moeten gaan verplichten aan de criteria van duurzaam inkopen. In het certificeringstraject van de MVO Matrix worden de criteria duurzaam inkopen getoetst.

  • Banken letten bij hun kredietverlening steeds meer op ook op duurzaamheidsaspecten.

  • Milieu-investeringen leveren vaak een sterk kostenbesparend effect teweeg.

  • Zowel in de zakelijke als in de consumentenmarkt nemen bedrijven producten en diensten in hun assortiment op die een hoger duurzaamheidsprestatie kennen. Vaak zijn dit producten met een hogere verkoopprijs.

  • Overtuigende communicatie over duurzaamheidsinspanningen roepen positieve associaties bij consumenten op, wat tot hogere koopintenties leidt.

  • Gepercipieerde duurzaamheidsprestatie blijken tot een groter behoud van werknemers te leiden door middel van toegenomen loyaliteit, vertrouwen en commitment aan de organisatie.

  • Binnen de inkoop keten (supply chain)worden op dit moment nog steeds voornamelijk op basis van prijs en kwaliteit gemanaged terwijl voor de toekomst heel duidelijk eerlijke prijzen, hoge kwaliteit en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staat.



Wilt u een duurzaam concurrentievoordeel en een gezonde bedrijfsvoering?


NEEM DIRECT CONTACT OP



Bel dan Peter van Oers 078-6440040 of direct 06 54622220 voor een afspraak, 30 minuten van uw tijd is voldoende om een beeld te krijgen van de oplossing die wij u bieden. Want ook op dat punt werken we efficient en effectief.

Investering


Uw investering is afhankelijk van de omvang en de complexiteit van de organisatie en uw specifieke wensen. Naar aanleiding van een gratis intakegesprek zal een offerte opgesteld worden.


OFM consultants voor een succesvolle aanpak


Wij zijn gespecialiseerd in de complete begeleiding van duurzaam ondernemen. Onze aanpak kenmerkt zich door een focus op resultaten. Duurzaam ondernemen is niet even simpel wat maatregelen nemen of een rapport opstellen. Succesvol duurzaam ondernemen begint met een diep inzicht in uw prestaties op duurzaamheid , uw processen, de verwachtingen van uw belangrijkste stakeholders en de wet- en regelgeving. Met onze aanpak zorgen wij voor de juiste focus. Zo maakt u uw ambities waar en bent u een bron van inspiratie voor uw medewerkers en klanten.

Samen geven we vorm aan uw duurzame toekomst.


Wacht niet af en pak nu de telefoon

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu